Biztos, hogy a bankja hívja?
Az egyik legújabb akció, hogy meghamisítják a kijelzett telefonszámot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor a csaló hívja az ügyfelet, akkor az érintett telefonján a bankja telefonszáma tűnik fel. Miután a potenciális áldozat egy ismerős számot lát, kevésbé lesz gyanakvó.
Nem tudhatja előre, hogy ez egy hamis hívás-e, ezért kérjük kezeljen minden hívást óvatosan és körültekintően. Ezekre mindenképpen érdemes odafigyelni:
- A bank soha nem kéri telefonon, hogy pénzét helyezze át egy másik bankszámlára
- A pénzintézet soha nem kéri el a PIN-kódját, CVC-kódját, internetbanki- vagy mobilbankkódot
- Soha ne telepítsen semmilyen programot se a számítógépére, se a mobilkészülékére, még ha ezt kifejezetten kérik is Öntől a beszélgetés alatt
- Minél sürgetőbb a hívás, annál gyanúsabb
- Ha bizonytalan, szakítsa meg a hívást és keresse fel Ön a bankját
- Ha gyanús telefonhívást észlel jelezze a bankja felé
A csalók az áldozat érzelmeire hatva próbál minél több pénzt kicsalni tőle.
Megfélemlítés:
- Ön büntetést kap vagy elveszíti megtakarított pénzét, ha nem fizeti ki a csaló által kért összeget
- A bankja nevében hívják, hogy számlájával/kártyájával visszaéltek
- „Unokázós csalás” – amikor unokára, közeli hozzátartozóra hivatkozva próbálják meg lopni az ügyfelet
Sürgetés:
- A csalók gyors cselekvésre igyekeznek ösztönözni potenciális áldozatukat
Gyanús ajánlat:
- Amikor egy terméket például 90 százalékkal olcsóbban akarnak eladni
Alábbi javaslatok segíthetnek:
- Személyes vagy banki adatot telefonon ne osszon meg senkivel
- A bankok kizárólag a saját online felületükön kommunikálnak az ügyfelekkel
- Ne nyisson meg azonnal gyanús linkeket, SMS-ket, e-maileket
- Ha van mobilalkalmazása, akkor állítsa be a push üzeneteket, így mindig értesül a számlatörténetéről és a tranzakciókról